Terapia pedagogiczna to metoda pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. Jej celem jest wszechstronny rozwój zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych dziecka.
Terapia dobierana jest do potrzeb dziecka, które wcześniej zostało poddane diagnozie psychologiczno-pedagogicznej i któremu została wystawiona odpowiednia opinia.
Przeznaczona jest dla dzieci:
- u których zdiagnozowano ryzyko dysleksji,
- rozwijających się nieharmonijnie,
- z trudnościami z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem,
- z problemami dotyczącymi lateralizacji,
- z zaburzeniami integracji sensorycznej,
- mających obniżony poziom umiejętności manualnych i grafomotorycznych,
- przejawiających trudności w zakresie orientacji przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
Zadaniem terapii jest:
- stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych,
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach ucznia,
- eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.
Zajęcia rewalidacyjne organizowane są dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność. Mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych, rozwijanie oraz wzmacnianie mocnych stron ucznia, przygotowanie ucznia do jak najlepszego funkcjonowania w społeczeństwie. Zajęcia mają formę indywidualną.
Mediacja to próba doprowadzenia do ugodowego, satysfakcjonującego strony rozwiązania sporu na drodze dobrowolnych negocjacji prowadzonych przy udziale trzeciej osoby, neutralnego i bezstronnego mediatora, który wspiera przebieg negocjacji, łagodzi powstające napięcia i pomaga w dojściu do porozumienia.
Mediacja rodzinna może dotyczyć spraw
- okołorozwodowych,
- rodzicielskich,
- finansowych,
- spadkowych,
- międzypokoleniowych.
Mediacja rówieśnicza jest metodą rozwiązywania konfliktów wśród dzieci i młodzieży na terenie szkoły lub w innym środowisku.
Dotyczyć mogą następujących sytuacji:
- znieważania rówieśników ze względu na ich wygląd, ubranie, pochodzenie czy zachowanie,
- obrażania członków rodziny rówieśników,
- wyśmiewania się z niepełnosprawności,
- formy molestowania seksualnego np. wyśmiewanie wyglądu zewnętrznego i w tym oznak rozwoju płciowego, obraźliwe napisy na tablicy czy ścianach, filmowanie i rozpowszechnianie osób w sytuacjach intymnych (np. w toalecie, szatni itp.),
- kradzieży i chowania cudzych przedmiotów,
- wyśmiewania się np. za błędy popełnione na lekcjach, czy mniejsze zdolności
- niszczenia mienia,
- odrzucenia tj. nie dopuszczania do zabawy w grupie,
- bójek, kłótni i innych nieporozumień między rówieśnikami.
Mediacja jest procesem całkowicie poufnym. Cały jej przebieg oraz treść rozmów nie zostają nikomu ujawnione.