Terapia pedagogiczna to metoda pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. Jej celem jest wszechstronny rozwój zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych dziecka.

Terapia dobierana jest do potrzeb dziecka, które wcześniej zostało poddane diagnozie psychologiczno-pedagogicznej i któremu została wystawiona odpowiednia opinia.

Przeznaczona jest dla dzieci:

  • u których zdiagnozowano ryzyko dysleksji,
  • rozwijających się nieharmonijnie,
  • z trudnościami z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem,
  • z problemami dotyczącymi lateralizacji,
  • z zaburzeniami integracji sensorycznej,
  • mających obniżony poziom umiejętności manualnych i grafomotorycznych,
  • przejawiających trudności w zakresie orientacji przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.

Zadaniem terapii jest:

  • stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych,
  • wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach ucznia,
  • eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.

Zajęcia rewalidacyjne organizowane są dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność. Mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych, rozwijanie oraz wzmacnianie mocnych stron ucznia, przygotowanie ucznia do jak najlepszego funkcjonowania w społeczeństwie. Zajęcia mają formę indywidualną.

Mediacja to próba doprowadzenia do ugodowego, satysfakcjonującego strony rozwiązania sporu na drodze dobrowolnych negocjacji prowadzonych przy udziale trzeciej osoby, neutralnego i bezstronnego mediatora, który wspiera przebieg negocjacji, łagodzi powstające napięcia i pomaga w dojściu do porozumienia.

Mediacja rodzinna może dotyczyć spraw

  • okołorozwodowych,
  • rodzicielskich,
  • finansowych,
  • spadkowych,
  • międzypokoleniowych.

Mediacja rówieśnicza jest metodą rozwiązywania konfliktów wśród dzieci i młodzieży na terenie szkoły lub w innym środowisku.

Dotyczyć mogą następujących sytuacji:

  • znieważania rówieśników ze względu na ich wygląd, ubranie, pochodzenie czy zachowanie,
  • obrażania członków rodziny rówieśników,
  • wyśmiewania się z niepełnosprawności,
  • formy molestowania seksualnego np. wyśmiewanie wyglądu zewnętrznego i w tym oznak rozwoju płciowego, obraźliwe napisy na tablicy czy ścianach, filmowanie i rozpowszechnianie osób w sytuacjach intymnych (np. w toalecie, szatni itp.),
  • kradzieży  i chowania cudzych przedmiotów,
  • wyśmiewania się np. za błędy popełnione na lekcjach, czy mniejsze zdolności
  • niszczenia mienia,
  • odrzucenia tj. nie dopuszczania do zabawy w grupie,
  • bójek, kłótni i innych nieporozumień między rówieśnikami.

Mediacja jest procesem całkowicie poufnym. Cały jej przebieg oraz treść rozmów nie zostają nikomu ujawnione.