Masz wrażenie, że Twoje dziecko łatwo się rozprasza, trudno mu usiedzieć w miejscu albo często coś zaczyna, ale nie kończy?
To może być ADHD – czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.
To nie brak chęci czy „złe wychowanie”, ale inny sposób pracy mózgu, który wpływa na to, jak dziecko myśli, działa i reaguje.
Typowe i mniej oczywiste trudności
ADHD może wyglądać bardzo różnie. U niektórych dzieci widać głównie nadmierną energię i impulsywność, a u innych – marzycielstwo i trudności z organizacją. Często pojawiają się:
- trudność w skupieniu uwagi, szybkie rozpraszanie się,
- odkładanie lub niekończenie rozpoczętych zadań,
- niechęć do zadań wymagających dłuższego wysiłku umysłowego,
- gubienie rzeczy, zapominanie o drobiazgach,
- trudność w zorganizowaniu pracy i czasu,
- szybkie reagowanie emocjami, impulsywne zachowania,
- nadmierna ruchliwość lub – przeciwnie – „zamykanie się w sobie” i bujanie w myślach.
Dzieci z ADHD są często pełne pomysłów, empatii, są ciekawe świata – potrzebują jednak zrozumienia i strategii, które pomogą im wykorzystać te mocne strony na co dzień.
Jak wygląda diagnoza w naszej poradni?
Proces diagnostyczny obejmuje kilka kroków:
Konsultacja z psychologiem – rozmowa z rodzicami o rozwoju dziecka, jego mocnych stronach i trudnościach.
W tym etapie rodzice wypełniają także Conners 3, to narzędzie diagnostyczne w formie kwestionariusza służące do diagnozowania zaburzeń ze spektrum ADHD (zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) oraz zaburzeń współwystępujących u dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 18 lat, które pomaga ocenić nasilenie objawów.
Spotkania z dzieckiem (1–2) – psycholog poznaje dziecko, obserwuje jego zachowanie, uwagę i emocje w różnych sytuacjach.
Omówienie wyników – czwarte spotkanie poświęcone jest rozmowie z rodzicami i przekazaniu opinii psychologicznej z opisem funkcjonowania dziecka oraz zaleceniami do domu i szkoły.
Co dalej?
Na podstawie opinii z poradni diagnozę ADHD potwierdza lekarz psychiatra.
– Można wtedy dobrać najlepsze formy wsparcia i pomóc dziecku w pełni rozwinąć jego potencjał.
